UniCredit: operativní leasing aut roste
Spotřebitelský leasing aut čeká za loňský i letošní rok překonávání rekordů. Sedm z deseti smluv tvoří operativní leasing. Hitem jsou malá levnější auta, díky kterým již leasing není doménou jen dobře vydělávajících čtyřicátníků, uvedl UniCredit Leasing.
Čeští spotřebitelé si za první tři čtvrtletí roku 2015 sjednali leasingové smlouvy za téměř 1,7 miliardy Kč a i přesto, že zatím nejsou k dispozici celkové statistiky, nic neukazuje na to, že by trh do konce loňského roku zpomalil. Naopak, skvělé první tři kvartály napovídají, že loňský rok bude pro leasingový trh velmi úspěšným. I přes silný rok 2014 nadále roste objem financování pro klienty z řad fyzických osob téměř o pětinu, stejně tak počet nově uzavřených smluv s koncovými spotřebiteli.
„Za rok 2015 tak leasingový trh určitě překročí 2 miliardy z roku 2014. Nízké ceny aut, posilující ekonomika a rostoucí poptávka jsou silnými faktory pro tvrzení, že rok 2016 bude zřejmě pro leasing nejsilnějším v historii. Celý leasingový retailový trh by mohl dosáhnout objemu až 2,4 miliard korun,“ říká Jiří Matula, generální ředitel UniCredit Leasing.
Financování automobilů pro fyzické osoby to ale není jen leasing, ale i spotřebitelské úvěry. Ty se již několik let drží stabilním ročním objemu kolem 7,7 miliardy korun, loňské výsledky z konce třetího čtvrtletí ale ukazují na pravděpodobný růst až o 10 %. Financování koupě osobního automobilu spotřebitelským úvěrem by tak mohlo dosáhnout až 8,8 miliard korun. Společně s leasingem by tak trh financování osobních aut pro fyzické osoby za rok 2015 mohl dosáhnout až 11 miliard, tedy nejvíce v historii.
„Fakt, že Češi se postupně učí auto používat, i dlouhodobě stagnující objem spotřebitelských půjček využívaných na nákup osobního auta nahrává dalšímu růstu leasingu, zejména tomu operativnímu,“ dodává Matula.
Zdroj: ČLFA, predikce pro celý rok 2015 UniCredit Leasing a UniCredit Bank
Operativní leasing si získal srdce Čechů
Jen otočit klíčkem, nastartovat a vyjet. Nemuset řešit pojištění, veškerou byrokracii kolem nového auta nebo se vůbec nestarat o servis a zimní gumy? Operativní leasing se stává oblíbencem řidičů a dominantní silou na retailovém leasingovém trhu. Za stálou měsíční splátku dostane klient vysněné auto s jasným balíčkem doprovodných služeb.
Po uplynutí smluvní doby jej navíc může odkoupit za zůstatkovou cenu, nebo pokračovat za stejných podmínek se zbrusu novým vozem. Není divu, že takové řešení letos zvolilo sedm z deseti Čechů, co si pořídili nové auto na leasing. Příští rok díky rostoucí nabídce modelů dostupných pro financování operativním leasingem může být podíl opět o něco vyšší, i když dnešních 70 % je zhruba na současné kapacitě trhu. Ještě před třemi lety byl přitom operativní leasing takřka neznámým pojmem, mezi nefiremními zákazníky tvořil sotva pětinu smluv.
Češi si díky němu pořizují nejčastěji auta nižší střední třídy. Při výběru ale není klíčovým parametrem kategorie vozu. Prim hraje srovnání cena-výkon, konkrétně poměr výše měsíční splátky a užitné hodnoty auta. Úspěch mají často právě auta, kde je tato hodnota nadstandardní a vyhoví představám retailové klientely. Proto například mezi zákazníky UniCredit Fleet Managementu bodují vozy jako BMW Active Tourer, Opel Astra, Hyundai i30, Jeep Renegade, Fiat 500, KIA Cee´d, Volvo V60 nebo Renault Clio. Jedná se o auta z různých segmentů s velmi rozdílnou výší měsíční splátky.