SEAT v Ženevě ohlásí příchod elektrické mobility

SEAT el-Born se poprvé ukáže zástupcům světových médií v předvečer  letošního autosalonu v Ženevě v rámci pondělní prezentace koncernu Volkswagen, takzvané Volkswagen Group Night.

Města se zalidňují čím dál více, ale zákazníci si chtějí zachovat osobní mobilitu. Koncept SEAT el-Born se proto zaměřuje na klíčové aspekty a je hybným prvkem změn v automobilovém průmyslu: v elektrifikaci, autonomní řízení, sdílené mobilitě a konektivitě.

Seat el-Born je první 100% elektromobil postavený na platformě MEB koncernu Volkswagen. Koncept byl pojmenován po jedné z ikonických čtvrtí španělské Barcelony, která byla pro konstruktéry a inženýry v Seatu inspirací. Ti vytvořili sportovní vůz s nejmodernějšími technologiemi elektrického pohonu.

Design a vývoj vozu probíhal v Barceloně, samotnou výrobu si pak vzal na starosti výrobní závod ve Cvikově v Německu. Automobilka Seat bude druhou značkou koncernu, která představí čistě elektrický vůz postavený na koncernové platformě MEB. S uvedením na trh je počítáno v roce 2020.

 

Výkonná sada baterií s vysokou kapacitou je srdcem konceptu el-Born, kterému v oficiálním testovacím cyklu WLTP zajišťuje dojezd až 420 km. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 7,5 sekundy a když se k tomu přidá možnost nabít baterii už za 47 minut, lzr začít vnímat elektrifikaci v trochu jiném světle.

Zkonstruován pro jízdu

Seat el-Born byl zkonstruován pro jízdu. Dynamické proporce doplňuje systém elektrického pohonu s koly umístěnými až v rozích karoserie. Výsledkem je mnohem dynamičtější vzhled a silueta v porovnání s vozy s tradičním pohonem.

Koncept je ztělesněním automobilového designu budoucnosti v moderním a integrovaném podání. Nejvíce se tento trend projevuje na přední části vozu. Pro maximální dojezd je klíčová aerodnyamika. Proto je logo Seat v přední části vozu v jedné rovině s karosérií. A když není potřeba přivádět vzduch k chlazení motoru, mřížka je zbytečná. Chladící otvory jsou umístěny až ve spodní části předku vozu a přivádějí vzduch pro chlazení baterií, ale zároveň optimalizují obtékání vzduchu kolem celé přední části vozu.

Boky vozu se nesou v duchu významné role aerodynamiky. Proto je do designu zapracovaná vzduchová clona, která je elegantní, ale zároveň praktickou odpovědí na věčný problém vyvážení výkonových vlastností vozu a estetického dojmu.

Nejvíce je to patrné asi na kolech. Optimalizace výkonu byla s ohledem na použitý rozměr 20“ zcela zásadní. Turbínovitý design vytváří pozitivní proudění vzduchu, které nepřispívá jen ke zlepšení aerodynamických vlastností, ale zároveň chladí brzdy. Kola jsou perfektní mix aerodynamických vlastností, odvodu tepla a nízké hmotnosti.

 

Zadní části konceptu dominuje dvojitý spojler, který výrazným způsobem vylepšuje aerodynamiku Seatu el-Born. Zásluhou spojleru je obtékání vzduchu hladké s minimem turbulencí. Tento prvek také upozorňuje na dynamické a výkonové vlastnosti vozu.

Tvary interiéru přinášejí technologický pokrok v podobě integrace digitálního kokpitu a infotainmentu s obrazovkou o uhlopříčce 10“ a obrazovkou konektivity umístěnou v samotném středu přístrojové desky.

Prostor už není uvnitř vozu vzácností, protože všichni cestující mají v kokonovitých sedadlech dostatek místa ve všech směrech. Je to především díky vnitřním rozměrům vozu, které jsou využity maximálně prakticky a funkčně. V interiéru je také daleko více odkládacích prostorů. Příkladem je třeba unikátní možnost odložit tašku mezi předními sedadly.

Pohon zrozený k výkonu

Seat el-Born změní poměry na trhu především díky svému výkonu, který naplní očekávání a přání zákazníků. Navíc dokáže uspokojit také potřeby dopravy v reálném světě, na rozdíl od jiných současných elektromobilů.

Díky výkonu až 150kW (204 koní) koncept el-Born zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy. Díky tomu obstojí v jakékoli jízdní situaci. Ale to je jen polovina příběhu.

Elektromobily se totiž neposuzují pouze podle výkonu, ale také podle dojezdu na jedno nabití baterie a doby, které je za potřebí k jejich opětovnému nabití. A právě tohle je disciplína, ve které el-Born exceluje.

 

Díky reálnému dojezdu až 420 km na základě měřícího cyklu WLTP, který zajišťuje sada baterií s kapacitou 62 kWh, je vůz připraven a schopen zavézt pasažéry tam, kam potřebují. Kompatibilita se super 100 kW nabíjením stejnosměrným proudem zajišťuje nabití baterie na 80 % kapacity za pouhých 47 minut.

Koncept rovněž využívá pokročilého systému tepelného managementu, který se dále podílí na prodloužení dojezdu vozu v extrémních povětrnostních podmínkách. Tepelné čerpadlo přispívá ke snížení spotřeby elektrické energie a prodlouží dojezd až o 60 km. To je užitečné především v zemích, kde teploty klesají opravdu hluboko pod bod mrazu a cestující by se bez topení prostě neobešli.

Technologie, které naplňují očekávání

Provoz na silnicích houstne a auta už umí svým pasažérům ulehčit život. Seat el-Born to umí také. Integruje nejnovější poznatky v oblasti autonomního řízení a konektivity tak, aby vám ulevil od stresu každodenního života.

Koncept Seat el-Born těží ze systému autonomního řízení druhé úrovně, které vozu zajišťují částečnou automatizaci. Řídící systém si poradí s ovládáním volantu, akcelerací i brzděním. Přidejte k tomu mimo jiné také inteligentní parkovací asistent a ze Seatu el-Born je koncept, který je ztělesněním budoucnosti řízení.



Vydáno: 2.březen 2019, v ExpressAuto, Výstavy a veletrhy.
Zdroj: Seat