Safe Diesel: VW v Česku nenabídl ani korunu

Zatímco v USA se automobilka Volkswagen intenzivně snaží odškodnit zákazníky dotčené emisní kauzou Dieselgate, v Evropě, a tedy i v Česku, firma dosud nic konkrétního nenabídla, stěžuje si hnutí Safe Diesel.

„Tuzemští majitelé 150 tisíc aut z německého koncernu, pod nějž patří i česká Škoda Auto, zatím nedostali ani korunu bolestného za to, že firma montovala do naftových motorů program na falšování emisí. Naproti tomu každý Američan podle nejnovější dohody ze čtvrtka dostane pět tisíc dolarů (v přepočtu zhruba 120 tisíc korun). Navíc mu automobilka VW, která si na odškodnění vyčlenila přes 10 miliard dolarů, tedy okolo čtvrt bilionu korun, nabídla zpětný odkup vozů. Jde o 600 tisíc aut,“ uvání Safe Diesel na svých stránkách.

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se k rozdílnému přístupu ke klientům v zámoří a v Evropě odmítá vyjadřovat, protože v USA se její vozy neprodávají.

„Obecně však lze říci, že situace ve Spojených státech a v EU je z mnoha důvodů odlišná. Je proto pochopitelné, že postup dotčených výrobců se bude v USA a v EU lišit,“ řekl mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.

Právníci už dříve vysvětlovali, že největší rozdíl je v odlišném přístupu úřadů: ty americké oproti evropským na firmu víc tlačí. Společnosti se navíc obávají hromadných žalob, které mají v USA tradici. Americké soudy už jich ostatně evidují tisíce. Za české klienty už je tam podal i tuzemský advokát David Kuboň. V Česku zatím podle informací ze Škody Auto žádná žaloba nepadla.

Češi zatím vyčkávají, co dál. Automobilka VW ani její dceřiná Škoda dosud neřekly, kdy je svolají do servisu na úpravu šidicího programu. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) sice v minulosti několikrát řekl, že svolávací servisní akce odstartuje počátkem jara, jenže vlastníkům dotčených aut dosud žádné pozvánky nepřišly.

Škoda Auto uvedla, že na organizaci servisní akce ještě pracuje. „Dosud však nebyla ukončena jednání s příslušnými úřady nezbytná pro zahájení akce,“ sdělil mluvčí Pelc. Jaká konkrétní razítka schází, neupřesnil.

Zřejmě ale půjde zejména o schválení od homologačního úřadu, který sídlí ve Velké Británii a vydává Škodě povolení pro celý evropský trh. Navíc za zbrzděním mohou stát i nečekané potíže, které se nedávno objevily po servisních zásazích v Německu.

Když tam mechanici pozměnili software řídicí jednotky motorů u některých typů VW nebo Škody Superb, zvýšila se u těchto vozů spotřeba paliva a zhoršila dynamika.

Problémy nahrávají kritikům, kteří tvrdí, že dobrovolně do servisu přijede mizivé procento majitelů právě kvůli obavám ze zhoršení parametrů. Ministr Ťok už dříve pro HN řekl, že bude od Škodovky chtít, aby klienty do servisu na bezplatnou prohlídku nalákala na bonus, například výměnu oleje zdarma. Donutit ji k tomu nemůže.

Ministr Ťok

Ministr Ťok

Automobilka dotazy na lákadlo tají. Prý bude „příjemné“.

Aféra, která se týká 11 milionů vozů po celém světě, vypukla loni v září. Podvody odhalily americké úřady. VW vyměnil vedení a začal výrazně šetřit.

Problémy mají i další automobilky. Čerstvý skandál řeší japonská značka Mitsubishi, jejíž zaměstnanci manipulovali s testy spotřeby paliva. Aféra okamžitě srazila hodnotu firemních akcií o třetinu. Francouzský Renault zase letos začal přeměřovat emise u patnácti tisíc nových naftových vozů. Testy ukázaly, že správně nefunguje filtrace zplodin.



Vydáno: 23.duben 2016, v Emise, Kauza, Nezařazené.
Zdroj: Safe Diesel: Vojtěch Blažek, Petr Koděra