Dosavadní verze se loni v Česku prodalo 1730 kusů

Prodeje Toyoty v Evropě klesly, Lexus rostl

Toyota Motor Europe (TME) oznámila roční prodeje za kalendářní rok 2015, kdy prodala celkem 874 tisíc aut. Bylo to méně než v roce 2014, ale značce rostl podíl hybridů a dařilo se divizi Lexus.

Celkové prodejní výsledky za rok 2015

Rok 2014  – Toyota v roce 2014 prodala na evropských trzích celkem 888 015 vozů značek Toyota a Lexus.

Celkový objem prodeje vozů Toyota a Lexus v roce 2015 dosáhl 874 tisíc automobilů (-1,5 % oproti 2014).

Růst poptávky po hybridech

Toyotě v Evropě loni rostl prodej hybridních modelů. Těch se prodalo 209 tisíc kusů, což představuje meziroční zlepšení o 17 %. Prodeje hybridních modelů značek Toyota a Lexus nyní představují 24 % z celkového prodejního objemu této skupiny na evropském kontinentu. V samotné západní Evropě pak prodeje hybridních vozů tvoří plnou třetinu celkového objemu.

„Naše vynikající výsledky v prodeji hybridních modelů ukazují, že evropští zákazníci nehledí pouze na kolísání cen benzínu, ale dokážou ocenit i další výhody spojené s hybridním pohonem. Nejde jim tak pouze o úsporu u čerpací stanice nebo snižování emisí,“ komentoval Johan van Zyl, prezident a generální ředitel TME, a doplnil: „Patří sem velmi nízké náklady spojené s vlastnictvím vozu, potěšení z tiché jízdy nebo výhody elektrického hnacího ústrojí bez obav z krátkého dojezdu.“

Do prodejů hybridních vozů za rok 2015 se výrazně promítl model Yaris Hybrid se 72 tisíci aut, což představuje meziroční zlepšení o 23 % a je dokladem, že hybridní technologie jsou dostupné i zájemcům o malé vozy. Plnou třetinu vozů Yaris prodaných v Evropě pohání hybridní ústrojí.

Mimořádně dobrých prodejních výsledků dosáhl i nový Auris Hybrid s meziročním nárůstem o 12 % na 78 500 vozů. Pro hybridní provedení se rozhodla více než polovina zájemců o nový Auris.

V případě prémiové značky Lexus vzrostly prodeje hybridních verzí o 24 % na 41 tisíc vozů. Vozy s pohonem Lexus Hybrid Drive tvoří 64 % z celkového prodejního objemu této značky napříč evropským kontinentem a v samotné západní Evropě dosahují dokonce 96 % prodejů.

„Zanedlouho se začne prodávat Toyota Prius nové generace a nová Toyota RAV4 Hybrid, lze tedy očekávat, že se bude hybridních vozů prodávat stále více a více,“ odhadl van Zyl a dodal: „Do roku 2020 chceme dosáhnout objemu přes 400 tisíc aut.“

V prodejních výsledcích TME se odráží dva loňské trendy:

• Trvalý růst v zemích západní (+7 %) a střední Evropy (+18 %),

• Pokles prodejů v zemích východní Evropy (Rusko, Kazachstán, Ukrajina a oblast Kavkazu) ve shodě s poklesem trhu v tomto regionu (-36 %).

Celkový podíl skupiny na automobilovém trhu zůstal zachován na 4,6 %.

„Naše celkové prodejní výsledky v roce 2015 odpovídaly našim očekáváním,“ komentoval van Zyl a vysvětlil: „Od počátku jsme si uvědomovali, že v důsledku oslabování rublu nebude rok 2015 snadný, avšak dokázali jsme si náš tržní podíl ve východní Evropě udržet a současně zvýšit naše prodeje v ostatních evropských zemích o 9,5 %. Obzvláště hrdí jsme na naše mimořádné výsledky v prodeji hybridních modelů i historicky nejlepší evropské prodeje naší prémiové značky Lexus.“

Prodeje modelů Toyota vyráběných v Evropě

Prodejní objem vozů Toyota vyráběných přímo v Evropě vzrostl o 27 tisíc kusů (+5 %) a nyní představuje 71 % z celkových prodejů (+6 procentních bodů oproti roku 2014).

Nové AYGO s meziročním zlepšením o 26 % dosáhlo objemu 89 tisíc vozů a vykazuje tak velmi dobré výsledky i v druhém roce po uvedení na trh. Toyota Yaris po modernizaci zvýšila prodeje o 11 % na 201 tisíc vozů. Zákazníci dobře přijali i nový Auris a Avensis (oba v roce 2015 po modernizaci), a tak prodejní objem Toyoty Auris dosáhl 142 tisíc vozů (beze změny v jinak slábnoucím segmentu trhu), resp. 35 tisíc vozů v případě Toyoty Avensis (+17 %). Oba uvedené modely sklidily pochvalu za nové ztvárnění interiéru i exteriéru a řadu vylepšení pohonných jednotek.

V roce 2016 se na trhu objeví nové nebo modernizované modely: nová Toyota Prius, Toyota RAV4 Hybrid, nový Hilux a nová Toyota PROACE.

Rekordní rok pro Lexus na evropském trhu

Lexus v roce 2015 vykázal vůbec nejlepší prodeje za celou dobu svého evropského působení. Prodeje značky meziročně vzrostly o 20 % a dosáhly bezmála 64 tisíc vozů.

„Prodeje v zemích západní Evropy výrazně rostly a zlepšily se dokonce ve východní Evropě i přes pokles trhu,“ uvedl van Zyl a dále dodal: „Předpokládáme, že dobré výsledky z roku 2015 budou pokračovat i v roce 2016 směrem k dalšímu prodejnímu rekordu a v souladu s naším cílem dosáhnout zde do roku 2020 prodejního objemu 100 tisíc vozů.“

Prodeje vozů Lexus v západní Evropě vzrostly o 31 %, ve střední Evropě o 50 % a ve východní Evropě o 1 %, a to i přes náročné prostředí, které zde panuje. Tržní podíl v uvedených regionech meziročně vzrostl na 1,2 % (zlepšení o 0,2 procentního bodu) v západní Evropě, 3,6 % (+0,8 proc. bodu) ve střední Evropě, resp. rekordních 12,2 % (+3 proc. body) ve východní Evropě.

Modelová řada značky nyní zahrnuje 9 různých modelů pokrývajících hlavní prémiové segmenty trhu. Bestsellerem značky Lexus se stal model NX s prodejním objemem 28 tisíc vozů, z toho 61 % s hybridním pohonem. Do výrazného nárůstu prodejů v roce 2016 se promítne nové RX, které právě vstupuje na trh.

Toyota Motor Europe (TME)

Import zajišťuje prodej na trzích západní, střední a východní Evropy, včetně Turecka a Ruska, Izraele a řady zemí ve střední Asii (Arménie, Ázerbájdžán, Gruzie, Kazachstán, Tádžikistán, Turkmenistán a Uzbekistán).

Toyota Motor Europe (TME) NV/SA řídí velkoobchodní prodej a marketing pro vozy, náhradní díly a příslušenství značek Toyota a Lexus, a dále výrobní a technické provozy firmy Toyota v Evropě. Toyota v Evropě zaměstnává přibližně 20 000 pracovníků a od roku 1990 zde investovala přes 8 mld. eur. Aktivity automobilky Toyota na území Evropy podporuje síť 30 marketingových a prodejních zastoupení v 56 zemích, celkem cca 3000 dealerů a 9 výrobních závodů.

Toyota logo1



Vydáno: 15.leden 2016, v Dovozci, Statistika, Výsledky.
Zdroj: Toyota, Michal Velička