Omezí Německo rychlost na dálnicích?

Omezení rychlosti na dálnicích je v Německu téma, o kterém často diskutuje a objevuje se především v předvolebních časech. Spolkové dálnice, jako jedny z posledních na světě, totiž řidiče nelimitují.

Podle zastánců přispěje omezení rychlosti ke zvýšení bezpečnosti a snížení škodlivých emisí. Představitelé prestižního německého autoklubu ADAC ovšem tvrzení zpochybňují, podle nich nebude mít stanovení rychlostního limitu na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) podstatný vliv.

Veřejnoprávní televize ARD zadala na začátku roku průzkum, v němž se pro maximální rychlost 130 km/h na dálnicích vyslovilo 51 procent respondentů, 47 procent bylo proti. Především ženy si přejí, aby byl limit zavedený, zdůvodňují to větší bezpečností.

Speciální komise nazvaná Ochrana klimatu v dopravě, vydala koncem března zprávu, která by měla být podnětem k diskusi kabinetu kancléřky Merkelové. Komise stanovení maximální rychlosti podpořila, nicméně vládní stanovisko je zatím proti. Žádné definitivní rozhodnutí zatím nepadlo, nicméně vláda má na krku povinnost splnit plán snižování CO2 do roku 2030. A například Zelení vidí jako jednu z možností v omezení rychlosti na dálnicích.

Autobahn je pýchou Německa, ovšem je třeba uvést, že ve značné míře už je maximální rychlost stanovena dopravními značkami, takže svobodné sešlápnutí plynového pedálu je jen v některých úsecích. Zároveň však platí obecné doporučení nepřekračovat 130 kilometrů v hodině. Kdo tuto rychlost překročí a stane se účastníkem dopravní nehody, musí počítat s tím, že bude větší mírou ručit za škodu, která při ní vznikla.



Vydáno: 15.duben 2019, v Analýza, Doprava, ExpressAuto.
Zdroj: ČTK, ilustrační foto BMW