Bývalý jednatel ŠkoFINu Jan Kranát rozjíždí další start-up

Kranát rozjíždí další automobilový start-up

Bývalý manažer Volkswagenu v Rusku a pozdější ředitel Škofinu Jan Kranát se po návratu z Moskvy do Čech pustil do podnikání kolem aut. Loni rozšířil aktivity o automobilový start-up postavený na vyhledávání ojetin v celé Evropě. Má zajímavé plány pro rok 2020 i silné obchodní partnery.

Kranát už před časem vstoupil jako menšinový podílník do skupiny Tibiq. Za ní stojí investor a přední postava poradenské společnosti Partners Karel Maroušek. Tibiq je fintechový start-up, který se zaměřuje na obstarávání a financování vozů pomocí operativního leasingu například pro finanční poradce nebo realitní makléře. Nový hráč v leasingu aut pro malé živnostníky plánoval ročně financovat vozy za deset miliard korun.

Novým partnerem je Šulta

Loni se Jan Kranát spojil se spoluzakladatelem e-shopu Košík.cz Jakubem Šultou. Rozjeli spolu start-up Carvago obchodující s ojetými automobily. Firma kontroluje evropské nabídky ojetých aut, která následně vyhledává a dováží bazarům. „Díky unikátní analýze dat jim dokážeme nabídnout vozy se zajímavou marží,“ řekl Šulta v rozhovoru pro HN.

Od května, kdy Carvago vzniklo, se start-upu podařilo navázat spolupráci s více než 300 autobazary a dealery vozů. Měsíčně prodá více než sto aut.

EAG pořídila nové softwary

Letos by mělo svoji pozici na trhu ještě posílit. Mateřská společnost Carvaga, skupina European Automotive Group (EAG), koupila provozovatele dvou softwarů pro dealery vozů a autobazary.

Služeb TEAS a Autosoft využívá v součtu asi 1200 společností v Česku. EAG vidí nákup jako příležitost k dalšímu rozvoji Carvaga. Získá technologické zázemí a know-how obou firem. Zároveň díky nim rozšíří tým o nové vývojáře a odborníky.

„Carvago chceme integrovat do obou softwarů,“ nastiňuje záměr druhý spoluzakladatel služby Jan Kranát. Díky tomu by firma měla klientům nabízet lepší analýzy trhu s ojetinami.

Cenu sotwaru neprozradí

Kolik skupina EAG za pořízení obou platforem zaplatila, Kranát neprozradil. Holding uzavřel s partnery dohodu o mlčenlivosti. Nákup firem byl jedním z hlavních cílů investiční firmy Portiva, která do Carvaga vložila desítky milionů korun a v EAG drží 50procentní podíl. Zbývající polovina patří Kranátovi se Šultou.

Rok 2020 má přinést expanzi

Portiva by chtěla, aby si holding v příštím roce počínal na trhu ještě aktivněji. „Násobně jsme překonali plánované prodeje prostřednictvím Carvaga. Investice tak naplňuje naše očekávání. V roce 2020 plánujeme významnou akceleraci akvizičního tempa i nárůstu prodejů,“ prohlásil výkonný ředitel Portivy Pavel Svoreň s tím, že cílem je vytvořit systém pro všechny účastníky trhu od prodejců či prodávajících přes banky a pojišťovny až po orgány státní správy.

Do pěti let by Carvago chtělo prodávat desítky tisíc aut ročně. Pro příští rok si zakladatelé stanovili cíl sehnat a přeprodat okolo 2500 ojetých aut a dosáhnout tržeb až 700 milionů korun.

Logistiku pro Carvago zajistí GEFCO

Carvago nedávno se společností GEFCO představilo testovací centrum TechYard v Ovčárech u Kolína. Centrum slouží ke kompletní kontrole, auditu a případnému servisu ojetých automobilů a stává se pro Carvago hlavním kontrolním a logistickým centrem pro český trh.

Otevře se i dealerům aut

Testováním zde prochází veškeré vozy, které pro české dealery a bazary v portfoliu startup Carvago nabízí. V budoucnu by se mělo testovací centrum otevřít také externím partnerům či dealerům, přičemž Carvago a GEFCO plánují koncept rozšířit i do dalších zemí střední Evropy.

Zevrubná kontrola ojetin

Testovací centrum nabízí podle svých manažerů veškeré technologie potřebné pro zevrubnou kontrolu vozu i kapacity pro pokročilý servis. Vedle standardních mechanických kontrol nechybí ani testování řídicích jednotek, propojení s externími databázemi pro ověření historie vozu, digitální kontrola stavu laku či měření emisí.

Veškeré nasbírané údaje jsou následně v reálném čase dokumentovány v online databázi – kartách vozů, kterou pro Carvago speciálně vyvíjí mateřská skupina EAG. TechYard tak nabízí veškeré služby pro kompletní správu dat o vozidle na jednom místě. V průběhu servisní kontroly (či dodatečných servisních zásahů) je možné auto nejen do databáze přihlásit, ale také neustále online doplňovat informace o technickém stavu, emise či evidovat malý servisní zásah.

V rámci pilotního provozu jsou v centru denně odbaveny desítky ojetých automobilů, kterým se věnuje více než desítka specializovaných techniků. K dispozici mají zkušební a servisní haly disponující 15 moderními servisními stanovišti, nově vybudovanou lakovnu a další technické místnosti a laboratoře v celkové rozloze 3000 m2. Přidanou hodnotou testovacího centra je pak například možnost čištění vozů ve specializovaných mycích linkách nejnovějšími technologiemi, čištění klimatizace, DPF filtrů nebo renovace převodek a další.

V nabídce je už přes 2000 aut

TechYard slouží také jako základna flotily vozů, které Carvago fyzicky vlastní a v rámci B2B obchodního modelu nabízí svým partnerům. Aktuálně se jedná o více než 150 vozů v cenové relaci 200-500 tisíc, převážně v kategorii střední a vyšší střední třídy a v průměru do 5 let stáří.

Další zhruba dvě tisícovky partnerských vozů pak Carvago nabízí ve výhradním prodeji. Logistiku směrem k obchodním partnerům zajišťuje společnost GEFCO, stejně jako door2door delivery ke koncovému zákazníkovi. Každá manipulace s vozem je přitom evidována v aplikaci speciálně vyvinuté pro tento účel společností EAG.

Jan Kranát



Vydáno: 7.leden 2020, v Investice, Prodejci.
Zdroj: HN, Autoweek, archiv