Fiat-Chrysler chystá motor bez vačkových hřídelí

FCA Fiat-Chysler pracuje na další generaci systému MultiAir, který by se měl už úplně obejít bez vačkových hřídelí. K ovládání sacích a později i výfukových ventilů mají sloužit pouze elektromagnetické členy.

Jedná se o vývojový stupeň systému MultiAir, který najdete v současných Fiatech, Alfách Romeo a Jeepech. Odstraněním vačkových hřídelí se sníží hmotnost, třecí ztráty i mechanická náročnost.

Ventily otevírá a zavírá elektromagnetický člen podle pokynů řídící jednotky. Motor vůbec nepotřebuje škrticí klapku a čas otevření ventilů lze regulovat podle potřeby (v závislosti na zatížení a dalších faktorech). Lze tak snadno řídit i počet aktivních válců, počet otevřených ventilů a podobně.

O nových motorech bez vaček se začalo mluvit v souvislosti s novou generací zážehových motorů řady Hurricane, které by se měly představit pod kapotou nových Chryslerů a Jeepů.

S bezvačkovým motorem přišel Koenigsegg, který spolehlivě provozuje již několik prototypů. Koncern FCA Fiat-Chrysler, pod který spadá i Jeep a Alfa Romeo, by ale mohla být první společnost, která nasadí bezvačkový motor do sériové produkce. Z dodavatelů pro automobilový průmysl je s vývojem elektromagnetického ovládání ventilů nejdále Valeo, které na systému pracuje už zhruba deset let.

Obrovskou výhodou bezvačkového motoru je, jak ukázal Koenigsegg, že nepotřebuje kosmické materiály ani technologie. Spolehlivě si vystačí se stávajícími technologickými postupy. Na běžném atmosférickém motoru lze dosáhnout zhruba 10% zlepšení výkonu, vyhlazení průběhu točivého momentu, snížení spotřeby až o 15 % a zlepšení startování a chodu za studena.

Vedlejším bonusem je i schopnost snížit emise NOx o 60 až 80 % a protože lze tuto technologii poměrně snadno aplikovat i na motory vznětové, mohlo by jim to pomoci v současné obtížné době, kdy jsou jejich emise pod drobnohledem.

logoFiat



Vydáno: 27.listopad 2015, v Motory, Výrobci.
Zdroj: Autorevue.cz