Antonín Piskáček

Dálnice D4 nejlepším PPP projektem v Evropě

Projekt výstavby a provozu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem se má stát prvním úspěšným dálničním PPP projektem (tzv. Public Private Partnership) v České republice, na kterém se podílí jak veřejný, tak soukromý sektor. První úspěch zaznamenal tento projekt již nyní. 

Získal prestižní ocenění za nejlepší evropský PPP projekt roku 2021. Mezinárodní ocenění bylo vyhlášeno na konci roku v renomované ročence Project Finance International (PFI), která již 25 let celosvětově monitoruje nejvýznamnější transakce v oblasti projektového financování dopravních staveb, infrastruktury a energetiky.

Rekonstrukci stávajících a výstavbu nových úseků D4 a I/20 v celkové délce 48 km mezi Příbramí a Pískem zajistí francouzský koncesionář Via Salis s.r.o. (dříve DIVia D4 s.r.o.), který bude následně dálnici po dobu 25 let i provozovat. Financování výstavby je zajištěno kombinací zdrojů koncesionáře a externího financování. Měsíční platby státu koncesionáři započnou až po úspěšném uvedení dálnice do provozu a budou odrážet kvalitu dálnice, resp. její dostupnost. Již od jara 2021 probíhají na trase budoucí dálnice D4 rozsáhlé přípravné práce a od léta 2021 koncesionář provozuje a udržuje stávající úseky.

Na přípravě projektu se vedle zástupců České republiky podílela Česká spořitelna v roli finančního poradce, advokátní kancelář White & Case jako právní poradce a Siebert + Talaš v roli technického poradce.

Jsme rádi, že byla oceněna práce zástupců Ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury, poradenského konsorcia a v neposlední řadě i týmu koncesionáře a ostatních účastníků zadávacího řízení. Věříme, že tento PPP projekt bude příkladem i pro další infrastrukturní projekty v České republice,“ uvedl Vít Stehlík, vedoucí poradenského konsorcia a řídící partner advokátní kanceláře White & Case v Praze.

Podle Antonína Piskáčka, manažera útvaru Corporate Finance České spořitelny, „bude zapojování soukromého kapitálu do financování veřejné infrastruktury důležité zejména v nadcházejících obdobích, kdy se veřejné rozpočty ocitají pod tlakem“.

Pro úspěšnost PPP projektu je klíčové jasné nastavení podmínek od samotného začátku. „Podmínky PPP projektu musí být vyvážené pro obě strany. U projektu D4 je jedním z klíčových parametrů princip plateb ze strany státu. Ty započnou až po úspěšném uvedení dálnice do provozu a budou vycházet nikoliv z počtu automobilů, které úsekem projedou, ale z celkové dostupnosti a kvality dálnice. Bude-li zhoršena kvalita dálnice, bude koncesionář Via Salis financovat nejen samotnou rekonstrukci, ale také se mu sníží měsíční platby od státu. Tento mechanismus bude motivovat  koncesionáře k udržování vozovky v bezvadném stavu, včetně promptního provedení oprav, bude-li to nutné,“ zdůraznil Jan Šnajdr, ředitel infrastrukturního poradenství České spořitelny.

Co je to PPP projekt

Partnerství veřejného a soukromého sektoru (v Evropské unii běžně označované anglickým výrazem Public Private Partnership – PPP) je takový smluvní vztah mezi soukromým a veřejným sektorem, jímž se soukromý sektor zavazuje k zajištění veřejných služeb nebo infrastrukturních projektů, které bývají typicky dodávány nebo provozovány veřejným sektorem.  V České republice se s tímto principem můžeme každý den potkat u stovek projektů v oblasti energetiky, vodohospodářství, silniční a železniční osobní i nákladní dopravy, technických služeb, zdravotnictví, sociálních službách a mnoha dalších.

Podrobné výsledky PFI Awards 2021 si můžete prohlédnout v online verzi ročenky.

 

 



Vydáno: 7.leden 2022, v Banky, Informace z trhu.
Zdroj: Filip Hrubý