Cebia: dvě třetiny ojetin se nabízejí bez VIN

Šéf Cebie Martin Pajer zveřejnil výsledky analýzy webových autobazarů. U dvou třetin prodávaných ojetin v Česku prodejci neuvádí výrobní číslo nebo udávají špatné. Kupující si tak nemohou ověřit historii vozu včetně najetých kilometrů.

„Provedli jsme analýzu na více než půl milionu inzerátů z velkých inzertních portálů, ze které vyplynulo, že 68 procent inzerátů neuvádí VIN vozidla, nebo ho neuvádí celé či uvádí chybné,“ uvedl Pajer.

U části prodejců je důvodem to, že nechtějí, aby si jejich inzerci mapovala konkurence. V takovém případě by ale podle Cebie měli VIN sdělit aspoň na dotaz kupujícího. Velká část prodejců však VIN neuvádí záměrně z toho důvodu, že nechtějí, aby si kupující mohl ověřit historii vozu.

Výsledkem může být, že zákazník zaplatí desítky tisíc korun za auto, které takovou hodnotu nemá, upozornila Cebia.

Poměr inzerátů s uvedeným platným VIN kódem se podle firmy na jednotlivých portálech liší. Na menších webech bývá ochota prodávajících zadávat VIN menší. Naproti tomu na velkých inzertních portálech certifikovaných programů Škoda Plus a Das WeltAuto, provozovaných samotnými automobilkami, jsou VIN kódy uvedeny prakticky u všech vozidel s chybovostí v rozmezí jednotek inzerátů, tedy zhruba do desetiny procenta.

Ještě před zhruba sedmi lety VIN kód vozidla neobsahovaly prakticky žádné inzeráty. Výrobní číslo lze přitom využít k ověření historie vozu v různých databázích, které evidují stav ujetých kilometrů nebo opravy při návštěvách servisu či STK.



Vydáno: 27.září 2019, v Analýza, Autobazary.
Zdroj: Cebia